www.alander.nu Blue Sky

Datum: 2003-06-21

Bild

2003-07-27 till 2003-08-02

Årets enda veckas sommarsemester spenderades i kajaken sydost om Åland. Vi paddlade från Långnäs och västsidan av Föglö söderut och rakt igenom ögruppen norrut och sedan åter Långnäs.

Det är mycket fina paddelvatten i den Åländska skärgården, med varierande paddling. Allt från trånga passager och smala kanaler till öppet hav. Enda problematiken kan vara markägarna, Allemansrätten finns inte i Finland vilket innebär att man måste fråga innan man får slå upp tältet, detsamma gäller även om man vill göra upp en eld. Att stanna och ta en fika eller äta middag är dock inga problem.

Även att lägga i kajaken man visa sig vara vissa problem och vi fick oss en utskällning av en markägare, även här gäller att fråga om man är inne på någons privata mark (vi var vid en liten gästhamn och hade kört mot en skylt med motorfordonstrafik förbjuden).

Den Åländska paddelkartan (köpt på turistbyrån i Mariehamn) ät det nog bättre att ersätta med en karta med skala på 1:50 000. Paddelkartan har 1:100 000 och ibland var det svårmanövrerat pga att många kobbar saknades på kartan.

Tänk på att dra upp kajaken ordentligt på land/klippan, Finlandsfärjorna drar upp ett rejält svall. Beroende på öar och kobbar runtomring så kan svallet nå ett per meter upp på klippan (svallet kan vara ca ½ meter högre än normalvattenståndet).

Dag 1

Efter Övernattning på Gröna Uddens camping i Mariehamn så ger vi oss av mot Långnäs. Efter en dispyt med markägaren så sätter vi i kajakerna och paddlar sydost och övernattar på "haren" vid Ängsholmen.

Dag 2 (bild 1)

Vi ger oss av mot Degerby (byn på Föglö), tar en glass i byn. Vi ser några riktigt stora master (sefelbpåtar) på en fjärd SV om Degerby och tar en liten avstickare däråt. Det vissar sig vara arrangerade resor på segelfartyg av större modellen. När vi paddlar förbi blir vi bjudna på öl, vilket var mycket gott ! ! ! Vi fortsätter söderut och stannar på Storholmen.

Dag 3 (bild 2-5)

Vi paddlar vidare söderut i värmen, vi hittar några riktigt fina vikar som vi paddlar in i, följer väster om sommarön och kommer vid lunchtid ut så vi ser öppet hav. Vi viker av österut och kommer till Västerholmen där vi stannar för natten.

Dag 4 (bild 6-8)

Jag vaknar på natten av att det åskar, lite skärrad kliver jag ur tältet och tittar upp mot molnen. Det kommer ett oväder från sydväst och vi ligger inte lämpligt till längst ut på en klippa med minst 50 meter till närmaste träd och det är knappt högre än vårt tält. Vi diskuterar olika alternativ som att flytta tältet, men efter en stund märker vi att vädret kommer att gå väster om oss så vi sover vidare.

På morgonen bestämmer oss för att öva eskimåsvängar i värmen. En av våra vattentäta säckar visar sig bli en utmäsrkt flottör, och efter mycket övningar lyckas jag göra en komplett "eski". På kvällen paddlar vi vidare till Ormgård.

Dag 5 (bild 9-10)

Paddlar från Ormgård in mot Degerby för att fylla på vatten och proviantera. Pga den sydliga vinden har mycket sjöväxter drivit in mot centrala delerna av Föglö vilket gjort vattnet mindre fräscht. Men vi lyckas fylla på färskvatten hos en vänlig familj, ta oss till butiken med skjuts från familjen och tillbaka med nytt vatten och färsk mat ombord. Paddlingen fortsatte sedan Norrut i en av kanalerna till rönnkobben norväst om Föglö.

Dag 6 (bild 11)

I enorm värme och nästan vindstilla så paddlar vi norrut till Bredskär och spenderar största delen av dagen på eskimåsvängar där.

Dag 7

Denna dagen blåser det rejält, ca 9 m/s. Jag hoppades på lite surf, men få får ta all vind från sidan. Åter Långnäs. Ca 30 minuter efter att vi packat in bilen kommer det en riktigt störtskur. Vi har tur som haft så fint väder hela veckan och klarat oss helt utan regn och åskskurar.

Alterntiva turer på Åland

Andra fina turer som jag skulle kunna tänka mig göra på Åland är:

Rödhamn - Lågskär och åter

Lågskär är en liten ö ca 2,5 mil söder om huvudön Åland och turen går till stora delar på öppet vatten vilket gör att det kan bli ganska tuff paddling. Innan man ger sig ut är det bäst att kolla så att man har ett par dagars fint väder. På Lågskär finns en väldig fin fyr att titta på.

Kökar runt

Man kan utgå både från Långnäs/Svinö eller från Föglö. Utgårt man från Föglö blir turen lite bekvämare och från Långnäs/Svinö så blir det en rejäl veckas paddling. Oavseet utgångspunkt så går det ett band av öar från norra delen av Föglö som man kan följa sydost mot Kökar. Väl på Kökar finns det en riktigt fin skärgård med många små öar att paddla runt.