www.alander.nu Blue Sky

Kamera: Canon EOS 70D Exponeringstid: 1/60 Bländare: 7.1 ISO: 400

Solnedgång över Viejjavagge

Förberedelser

Vi köpte karta över området, efter lite funderande så bestämde vi oss för Calazo förlags karta över Padjelantaleden i skala 1:50000. Detta för att få lite mer detaljer i kartan, tex ekvidistans mm.

Vi läste på en del om Padjelantaleden i Claes Grundstens bok "På fjälltur Padjelanta Sulitelma” och funderade på olika alternativ för oss: tex ska vi bo i stuga eller tält? Ska vi följa Padjelantaleden exakt eller göra några avstickare? Vilka avstickare i så fall? Hur många dagar skulle vi använda?

Vi tittade också på webben, tex: www.padjelanta.com, www.padjelanta.se och www.svenskaturistforeningen.se (mm).

Vi bestämde oss för tältboende och för att göra några avstickare från leden: istället för start i Änonjalme/Akka-stugorna så tänkte vi starta i Vajsaloukta, detta för att komma direkt upp på fjället och dessutom komma förbi Kutjaure-stugan där vi känner stugvärden.

Vidare så planerade vi att gå rakt söderut från Staloloukta, via Viejjevagge och stenbron ned till Vajmok-stugan, det verkade vara ett fint avsnitt.

Vi torkade mat och satte ihop menyn. Vi följde tork-beskrivningar i boken ”Torka mat” från Calazo förlag. Det blev en hel del torkande: 32 champinjoner, 8 gula lökar, 2 purjolökar, 8 skogschampinioner, 600 g köttfärs, 2 zucchini, 4-5 rödbetor, 15-20 morötter, 6 st potatisar, 2 sötpotatisar, 1 kartong blandade bönor, 1 kartong sojabönor, 1 vitkålshuvud, 2 kartonger krossade tomater kokt till tomatröra, och några palsternackor.

Vi satte ihop detta till ett antal middagar, detta för att ge maten tid att svälla i varmt vatten från lunch och fram till middag. Våra middagar:
Indisk gryta (x 2)
Thai-gryta med sojastrips, kokosmjölk (pulver) och grön curry
Thai-gryta med sojastrips, kokosmjölk (pulver) och röd curry
Spaghetti bolognese med köttfärs (x 2)
Böngryta
Chili con sojafärs med sojabönor
Ytterligare två middagar planerade vi att köpa i Staloloukta.

13:e augusti 2017: Till Vajsaloukta

Vi tog tåg och buss till Ritsem. "Egen" hyrd båttransport till Vajsaloukta (Bengt Nordkvist från Änonjalmme). Vandring ca 1 km söderut, upp på fjället, till en fin tältplats efter tips från Bengt. Vi blir lite fundersamma på väderutsikterna för nästa dag som utlovar "storm" enligt Bengt. Tältplatsen är som tur är väl skyddad och i rätt vindriktning för att få bra skydd.

Väder: molnigt, ca 10-15 grader, SV vind.

14:e augusti 2017 Vajsaloukta till Kutjaure på Nordkalottleden

Vinden ryckte en del i tältet under morgonen, men inga problem. Vandringen till Kutjaure blir jobbig i regnet och motvinden, kuling 15 gissar vi att det var. Vi tar lunch i det ganska fulla rastskyddet Gårsåjavre. Fortsättning till Kutjaure där stugvärden Peter tog emot med ett varmt välkomnande. Vi bestämmer oss för att bo i stugan för att torka upp lite grann inför den fortsatta vandringen.

Väder: regn 5-10 grader SV 15(?) m/s.

15 augusti 2017 Kutjaure mot NV Loadasj på Nordkalottleden

Vi tar en dagstur i regnet till vattenfallet vid Kutjaure tillsammans med Peter, samt äter en lunch i stugan.

Fortsätter söderut över slätten Skäjdda och till anslutningen till Padjelantaleden. Fågellivet ska i de små sjöarna vara intressant, när vi passerade så fanns inte mycket att titta på. Däremot så gled en möjlig Falk förbi, men det gick så snabbt så identifiering var inte möjlig. Vid bronvid Voujatädno så fanns en del möjliga tältplatser, vi fortsatte lite till, efter västsluttningen ned mot älven och slog läger nordväst om toppen Loadasj.

Vi får en fin kväll då det klarnar upp och blir soligt på eftermiddagen och kvällen, hade fin utsikt över Vastenjaure.

Väder: regn och SV vind på förmiddagen, sol på sen eftermiddag och kväll. 7-14 grader.

16:e augusti Loadasj till Pårkapasset

Soligt väder på morgonen gör att livet blir så mycket enklare i fjällen. Frukost med utsikt över Vastenjaure. Vandring söderut via Låddejåhkåstugan till Pårkapasset där vi hittar en tältplats i sydsluttningen.

Leden och spängerna är här i bra skick och leden är lättgången. Flera tältplatsalternativ finns en bit ner i sydsluttningen på Pårkapasset samt även vid bron.

Väder: soligt och stilla övergående till blåst, molnigt och regn.

17:e augusti Pårkapasset till bron Miellädno

Kort vandring till bron i skönt väder, ned till bron över floden Miellädno. Vi bestämmer oss för en kort vandringsdag med de tunga ryggsäckarna, och slår läger vid den vackra forsen.

Vi tar en dagstur upp på fjället Aras och beskådar eftermiddagssol - och moln - över Virihaure.

Väder: omväxlande soligt, 10-15 grader, lätt SV vind.

18:e augusti Bron Miellädno till Staloloukta

Vandrar från bron till Arasloukta och stugan där, pratar med stugvärden, en mycket trevlig Samekvinna och passar på att köpa färskbakad glödkaka.

Vi fortsätter sedan mot Staloloukta, den mest "eleganta" sträckan på Padjelantaleden enligt Claes Grundsten, jag hade nog inte kommit på ordvalet själv utan bara beskrivit det som vackert!

I Staloloukta köper vi nyrökt fisk till middag, tar en bastu och tvättar upp en del kläder inför den sista sträckan.

Väder: molnigt, SV vind, 5-10 grader.

19:e augusti 2017, Staloloukta till Viejevagge

Vaknar upp till en morgon med klarblå himmel, Virihaure ligger blå-silver skimrande nedanför tältlägret. Det är lite för varmt i tältet, speciellt på solsidan, så jag går upp. I stugan kollar jag tvätten, den är fortfarande fuktig, så jag hänger upp den ute i solen och vinden. Vidare frågar jag värden om gasen som de har i receptionen: är den till salu? Det visar sig att gasen är lämnade av andra vandrare och jag får en gratis, vilken tur! Vi äter frukost sedan fyller vi på matförråden för de sista dagarnas vandring. "Parfas kiosk" är hyfsat välförsedd, bland annat kan du fylla på gas, se Padjelantaledens website för mer info (länk ovan).

Vi vandrar sedan mot Staddejåhkåstugorna, efter två km avviker vi från leden och går söderut och uppför in mot Viejevagge. Vi vandrar över vackra ängar och fjällsluttningar med blommor och växter. Claes Grundstens bok "På fjälltur Padjelanta Sulitelma" har beskrivit denna väg som vi ska ta, de första tre km efter vi gått från leden är omväxlande kärr, videsnår och fjällängar. Det visar sig ofta att det är mer lättgånget än det först ser ut, kärret var ganska litet, videsnåren öppnar ofta upp i fina fjällängar med smörblomma, midsommarblomster och andra blommor. Midsommarblomster ser vi ofta och blommar här i augusti. Videsnåren visar sig också ha små stigar som djur eller människor trampat upp. Lagom när vi går genom ett videsnårspassage så springer en älg över Viejejåhkå 300 m från oss, vi tittar på den i kikaren. Och nästan samtidigt visar sig en älg-ko med kalv bara 50 m från oss i videbuskaget. Den går långsamt runt oss medan vi står och spanar och kon och kalven tittar tillbaka förstås. Den verkar inte bli rädd förr oss, utan stannar och äter här och där medan den fortsätter runt oss. Vi följer kon och kalven i fem-tio minuter i kikaren och får riktigt fina bilder. Spännande! Dalen visar sig från sin bästa sida direkt från start!

Vi fortsätter upp i dalen och följer kanjonen med Viejejåhkå i botten. Jåhken har skurit ner sig 10 till 20 m i berget, många jättegrytor har också formats i kanjonen. Vid ca 800 m höjd finns vad-möjlighet över jåkken, vi vadar i sandaler, och vi slår läger på dess västra sida. Vilken fin dag!

20:e augusti 2017 Viejevagge söderut

Vi vandrar vidare söderut i Viejevagge på jåkkens västra sida. Ytterligare ett antal riktigt fina tältplatser visar sig alldeles vid stranden. Ett vad i sandaler fick vi göra över jåkken från Jållejavre, alldeles vid utflödet i dalen (möjligtvis hade vi klarat oss utan vad om vi gått tillbaka en bit). Vi passerar också kanjon nummer två och tre, dessa är inte lika långa men väl så fina. Kanjon nummer tre har en stenbro (inte med enkelhet passerbar) som är fascinerande. Vi fortsätter söderut enligt Grundstens beskrivning och kommer fram till Råvejavre nord-östra ände där vi slår läger. Ytterligare fina tältplatser finns på nord-östra sidan av sjön. Omväxlande regn under dagen, vi blir ganska blöta framförallt på kvällen. Till middag äter vi Thai-gryta med röd curry blandning, den blir riktigt god och lättar upp vårt fukt- och regn-påverkade humör.

Väder: svag vind, molning på förmiddagen, regn på eftermiddagen (ökande).

21:a augusti 2017 Stenbron och söderut

Sprayregnet och regnet fortsätter under morgonen, så vi gör frukost i tältet. Det blir sen vandringsstart kl 11.20 men efter ett snabbt vad (jåkken i NÖ änden av Råvejavre) är vid framme vid stenbron. Det är en bro, eller snarare en tunnel för vattnet, som kemiskt gröpts ut av vattenflödet. Och man kan gå över, tunneltaket är över en meter tjockt. Denna stenbro har även gett namn till sjön Råvejavre, som betyder sjön vid stenbron.

Vi fortsätter genom en terräng som är fylld med små sjöar och mindre runda kullar. Vandringen går söderut upp till sjön 1181 och ner i Fierrovagge där vi bestämmer oss för att slå läger, istället för att vandra till kl 8 på kvällen. Det finns några fina tältplatser alldeles vid sammanflödet av jåkken (som vi följer ned i dalen) och dal-jåkken. Tältplatsen ser ut precis som en tältkåta stått där tidigare, med stenar i cirkel och i centrum för eldstaden, delvis överväxta. Perfekt bakom en klippa som styrundan vinden och nära jåkken för vatten. Vidare finns ytterligare ett antal stenar staplade mot en låg klippa två meter från stencirkeln. Spännande att bo på en plats där människor bott i hundratals, kanske tusentals år. Fierro betyder "Där vinden kastar sig fram och tillbaka". Det får vi uppleva under vår matlagning, vinden kommer från öst, väst och norr om vartannat. Fierrovagge är en gammal samisk vandringsled. Allt enligt Grundstens bok.

Vi äter pasta med torkade champinjoner, lök, kantareller och lite färsk fräst vitlök. Supergott!

22:a augusti 2017 Fierrovagge mot Vajmok

En kall natt. Hög höjd, snöfläckar "i fel riktning" och vind bidrog till det. Start vid 11 efter frukost i tältet.

Vi går mot sydväst mot Vajmokstugan, över södra åsen på Unna Tjievrak, över blockterrängen, väster om sjön 1054, öster om sjön 1024 och öster om bäcken ned till stugan. Som alternativ skulle man kunna gå ned i Vajmokvagge väster öm sjön 1137, men få går man längre sträcka i blockterräng.

Vi sätter oss i sol i sluttningen 200 m upp från stugan och äter lunch. Äntligen sol och vi får torka upp lite. Sedan fortsätter vi österut efter leden till Västra Gurajavre där vi hittar tältplats (flera bra platser finns, även vid rastskyddet Kurajaure).

Väder: 5-15 grader, sol och molnigt, nordlig vind.

23:e augusti 2017 Guravagge mot Tarraädno

Vi går från tältplatsen vid Västra Gurajavre. Det blir sen start igen pga regn. Kyla under natten gör också att vi känner oss lite frusna. Vi gör ett kort besök i Kurajaure rastskydd, det är i mycket gott skick efter en renovering tidigare denna sommar. Vi tar lunch i dalen, "Real turmat Lammegryta". Vi går sedan upp till sjön 1022 nordväst om Guratjåhkkå, det var verkligen värt ett besök trots att molnen ligger som ett lock över oss. Vi får fri sikt ned i Tarradalen och kan se dalen med dess mäktiga bergssidor, molnen och den tunna regndimman gör att det blir en dramatik och mystik kring dalen. Dessutom blir vi lite varmare av stigningen!

Vi fortsätter ner i Guravagge ned till Tarraälvshyddan, leden är i hyfsat skick. Spängerna är lite murkna och de kan vara lite hala, dessutom en del stenpartier som är lite halkiga och trixiga att ta sig igenom. Tarraälvshyddan byggdes i slutet på 1800-talet. Den är i gott skick men liten, en sovplats, så det är mest kuriosa att komma in där, men spännande kuriosa. Jag funderar lite på varför de byggde en så liten stuga, det var ju ganska stora resesällskap på den tiden.

Vi fortsätter leden till Tarrekaisestugan och tar in där över natten. Leden (Padejelantaleden) från bron till stugan är i dåligt skick med broar som saknas (vad i kängor fungerar), spänger som ligger under vatten eller helt bortruttnade (augusti 2017). Vi får balansera för att ta oss över några bäckar eller kärr och vi klarar oss med nöd och näppe från ett vad i sandaler.

Till middag blir det Spaghetti bolognese med hemtorkad lök, champinjoner, morötter, zucchini, paprika och köttfärs. Supergott igen! Hallonmousse till efterrätt, mera mums!

24:e augusti 2017 Tarrekaisestugan och söderut

Vi hade en skön natts sömn i stugan, torkade kläder och kängor, spelade kort och läste, och åt sedan lunch i stugan.

Efter det så går vi söderut efter leden - i regnet.

Leden är här lite besvärlig, mycket väta pga regnet, dåliga spänger och mycket stenar att hoppa över. Vi går upp till Basseuksa, den gamla Samiska offerplatsen och nischen i berget. Det är en "märklig" plats för att använda Grundstens ord, men mycket väl värd ett besök, ca 200 höjdmeters stigning. Vattenfallet däruppe är också mycket vackert.

Vi gör också ett besök vid vattenfallet Njoammelgårttje, men jag vet inte om vi kommer till bästa utkikspunkten. Sedan läger vid östra änden av Loupal där det finns ett par fina tältplatser.

Middag: Indisk gryta, med torkad svamp, potatis, lök, morötter, vitkål, linser, tomatbas och lite färsk fräst vitlök. Med ris. Mmm...

Väder: lite vind, 5-8 grader och regn hela dagen.

25:e augusti 2017 Loupal och mot sydöst längs leden

Det är blåsigt över Loupal när vi vaknar, även fast vi ligger bara 10 m från sjön märks inte vinden i tältduken, vi har bra skydd från buskar och träd runtomkring. Frukost på havregrynsgröt, mjölk, te och smörgås. Packning av tält, som den här gången är hyfsat torrt, och sedan börjar vi vandringen efter leden mot Njunjesstugan. Leden är fortsatt lite stökig med mycket sten i början, men när det är ett par kilometer kvar till Njunjesstugan så går det lättare.

Vi pratar lite med stugvärden i stugan och fortsätter sedan mot Kvikkjokk. Tältplatser finns det på flera platser efter leden, bl.a. vid Njunjestorp där vi tar lunch. Upptäcker att någon gjort Nummer 2 alldeles vid tältplatsen. Äckligt.

På flera platser efter leden (vid nästan varje bäck) så ser möjliga tältplatser i motsats till Grundstens beskrivning. Vi tar nattläger bara ca 3 km väster om båtlänningen för att ha så kort vandring som möjligt nästa dag. Det blir en fin dags vandring i skogen (där vinden inte märktes).

Pasta med svampsås till middag.

Väder: blåsigt NV, inget regn, ca 8-10 grader.

26:e augusti 2017 Kort vandring till båtlänningen och sedan hemåt

Vi startade enligt plan 8.45, det ska ge tillräckligt med marginal för båten kl 10. Vandringen går lätt nu när regnet gjort uppehåll i ett dygn, leden är också förhållandevis plan och lättvandrad de sista kilometrarna. Två st tillfälliga broar har satts upp över Vallegårsså, just vid detta tillfälle känns det ganska onödigt, men flödena har varit betydligt högre och Länsstyrelsen (?) har tvingats sätta upp extra broarna. Vi båtlänningen blir vi hämtade enligt tidtabell kl 10. Där finns också raststuga och toalett. Båtresan tog ca 30 min och gav några sista vyer över fjällen, det känns lite sorgligt att avsluta vandringen.

Lunch på Kvikkjokks fjällstation, sedan buss och tåg till Stockholm.

Väder: uppehåll, molnigt med vissa solglimtar vid lunchtid, 10-12 grader.

Efterkommentarer:

Vi lyckades utmärkt med de torkade rätterna, generellt mycket välsmakande och gott.

Blanda dock inte rödbetor med rätterna hursomhelst, det ger en lite besynnerlig färg som inte alltid för tankarna till mat. Nästa gång ska vi dessutom försöka dela upp grönsakerna mellan rätterna, så att våra två Indiska respektive Thai-grytor blir mer olika. Vi hade dessutom den ovanliga situationen att vi hade för mycket mat, vissa måltider hade vi svårt att äta upp hela tilldelningen. Mera efterrätter står också på önskelistan, vi hade tänkt fylla på det i Staloloukta men det hade de inte.

Rutt-valet känns som det blev perfekt, det var en verkligt trevlig sträcka och avstickaren i Viejjavagge kändes som en fin krydda på fjällvandringen!