www.alander.nu Blue Sky

Fotodatum: 2019-07-28
Kamera: DMC-FT4 Exponeringstid: 1/500 Bländare: 10 ISO: 160

Paddling till Lurö och Kållandsö

Vi tog tåg från Stockholm till Skövde och sedan buss till Lidköping och vidare med buss till Läckö slott. Funkar utmärkt att ta sig till de flesta platser i Sverige med buss och tåg! Hyrde kajaker av https://www.naven.se/ som på sommaren även har uthyrning av kajaker vid slottet. Paddlade först norrut för att runda Lurö och undersöka öarna där. Sedan paddlade vi söderut, förbi Spiken fiskeläger för att köpa mat och sedan vidare på Kållandsös östra och södra sida. Gick genom Ullersund och kanalen västerut, på västra sidan undersökte vi Hindens rev innan vi gick norrut genom den vackra skärgården på Kållandsös västra sida. Åter hem igen från Läckö slott.

Den 23:e juli

La i kajakerna vid Läckö slott där det finns en lite brygga. Alternativa iläggsplatser skulle kunna vara Spikens fiskeläger. Sedan paddlade vi norrut mot Lurö arkipelagen, mellan Lill-Eken och Stor-Eken och hittade en ö där vi kunde slå upp tältet. Den mest magiska himmel utspelade sig på kvällen i solnedgången och efterföljande timmar.

Den 24:e juli

Vaknade till den värsta dimma, öarna bara 100 meter bort försvann i tjockan. Så vi läste bok i ett par timmar och lagom till lunchen hade det klarnat upp. En sagolik paddlingsdag i sol och helt vindstilla när vi fortsatte förbi Södra Trädgårdsholmen och det gamla vraket som ligger där. Hittade en fin tältplats vid Luntsholmen (Lurö), fanns generellt gott om tältplatser här. Återigen bjuder kvällen upp till det mest magiska skådespel i orange, rött och gult, man vill knappt gå och lägga sig.

Solnedgång

Den 25:e juli – Vandringsdag på Lurö

Vi vandrar runt på Lurö, gott om olika alternativ finns med vältrampade stigar. En del turister ute, men utan att det blir över-fullt på något sätt. Tar en lunch på Luröbryggan (http://www.lurobaten.se/)

Den 26:e juli - paddling runt Lurö

Paddlar norrut förbi Norra Hökön där vi tar lunch och fortsätter in till Vithall och undersöker stugan där (öppet som museum). Paddlar norrut och rundar Vithall innan vi vänder söderut. Passerar Björken och Grågåsen innan vi kommer ner till Lurö och tar middag på Lurö gästhärberge och krog (http://www.lurogast.se/). Paddlar vidare i ännu en fantastisk solnedgång till Norra Trädgårdsholmen där vi tar nattläger (lite obehagligt på denna ö med den gamla ruinen).

Den 27:e juli

Paddlar söderut till Spikens fiskläger, som är packat av turister så här på högsäsong, tar en lunch på en av restaurangerna och fyller på matförråden i en liten kiosk. http://www.spiken.se/

Fortsätter paddlingen mot sydöst, ser Kinnekulle i horisonten hittar nattläger på en liten udde i närheten av ”Udden” på Kållandsös östra sida.

Den 28:e juli

Fortsätter söderut till Ullersund där vi paddlar in genom kanalen, tar en lunch på fiket vid Djurgårdsudde. (ytterligare ett alternativ finns vid Ulleredsbro).

Paddlar sedan söder om Spårön för att komma så långt mot Hindens rev som möjligt denna dag. Hittar fin tältplats vid Dyviksholmen (en del av fasta landet numera och dessutom fantastiskt mycket finare än det låter). Och ja, finns solnedgång denna kväll igen.

Den 29:e juli – Vandring Hindens rev

Vi tog en dagstur till fots ut på Hindens rev. Först såg det inte helt lätt ut att hitta en lämplig landningsplats för kajakerna. Sedan svängde vi runt en lite udde och där vanns en fin sandstrand där vi kunde dra upp kajakerna. Vi gick ut på revet, passerade båken och hela vägen längs ut på udden och ställe oss i vattnet utanför. Häftigt att en sådan skapelse kan göras av att inlandsisen skjuter gruset framför sig. Rekommenderar att ni kollar Hindens rev på Google maps, där ser man den tydligt. Att det dessutom finns motsvarande uddar på västsidan av Vänern gör ju också skapelsesättet självklart. Vid lite kontroll på kartan så ser man att en motsvarande udde finns bara några kilometer norr om Hindens rev, men den är inte lika tydlig. Goda körsbär finns det också på revet :-)

Båken vid Hindens rev

Vi vandrar tillbaka till kajakerna, tar en lunch och paddlar sedan norrut. Hittar en fin tältplats på ön Kvinäs (gott om tältplatser i detta område).

Den 30:e juli

Tar en ledig halv-dag, otroligt, men det regnade. Och börjar paddla först vid 16:30. Paddlar genom skärgården på Kållandsös västra sida. Går på insidan av Stora Broken och Klitt genom små laguner och kanaler. Fortsätter till Skeppsta-Furuholmen där vi hittar fin tältplats. Fina stenformationer och eroderingar i berghällen här. Fina solnedgångar även denna kväll, tror faktisk att det var det varje kväll.

Den 31:a juli

Fortsätter norrut genom skärgård med vackra hällar och mjukt formade klippor. Går in vid Navensberg och pratar med uthyraren (och går på toaletten). Gör ett besök vid fyren Naven.

Går sedan förbi Enholmarna och Norholmarna och hittar en tältplats på Håholmen (där tältet knappt får plats, men eftersom det inte skulle bli varken vind eller regns så tänkte vi att det går nog bra).

Den 1:a augusti

Paddlar i Strömsundet åter till Läckö slott. Gjorde ett besök på slottet och sedan åter hem för fjällvandring i padjelanta.