www.alander.nu Blue Sky

Lämmelår

Datum: 2015-07-16

Ledkryss

Eller: Lämmeln som galopperade.

Rutt:

Abisko-söder om Bahkkibahochohkka-söder om Adnjetjårro-Kungsleden-Abiskojaure-Abisko.

Inledning

- Det är mycket snö däruppe. Sa någon.

- "Varning för höga flöden i små och medelstora vattendrag i Lapplandsfjällen..." sa Sveriges radio.

Upptakten på våran vandring var mest höga förväntningar på stora mängder snö. Många funderade på hur de skulle göra med sin fjälltur efter att de sett bilder på ett översnöat Tjäkta-pass med pulsande fjällvandrare. Så här gick det för oss.

Torsdag (Abisko - Tältlägret)

Vi börjar vandringen efter lunch på Abisko turiststation, det har regnat under förmiddagen, även ett kort lättare regn på oss under den korta vandringen från tågstation till Abisko turiststation. Väder-förutsikterna beskriver ett blandat väder med molniga dagar, med inslag av regn och långsamt stigande temperaturer, från ca 5 grader C som nattemperatur och från 12 grader C som dagstemperatur, för de kommande sju dagarna. Ingen värmebölja som väntar oss enligt SMHI. Vi har planerat att gå från Abisko till Nikkaloukta, turen har planerats om några gånger pga varningar om snömängderna.

Det blir en sen start, jag hade räknat med att komma iväg vid 3 på eftermiddagen, men nu är klockan 5. Vi är tre personer, varav två har ätit lunch och således en som inte ätit lunch. Vi stretar vägen upp mot Tältlägret, det blir många pauser i värmen, vinden fläktar något, solen skiner på oss, myggorna surrar, och biter oss när en fläktande mössa eller handske inte kommer fram i tid.

Lämlarna rör sig som rullande, gul-vit-svarta bollar, över stigen, man ser inte de små benen som pinnar på. Ibland stannar någon och piper intensivt, som för att skrika: det är vårt fjäll!

Vi tältar ca 500 m norr om Tältlägret, där finns två bäckar som rinner mellan en gräsyta där några tält får plats, även en eldplats finns, samt en lätt fläktande vid. En perfekt lägerplats alltså!

Vi lagar middag men kommer sent i sovsäck pga kvällspromenad i den ljusa midnattssolskvällen. En uggla flyger fram och tillbaka över fjällsluttningarna, vi tittar på den i kikaren, lägger oss i gräset för att se bra, ugglan tittar ner på oss från skyn, som undrande; vilka är ni och vad gör ni i mitt revir?

Jorduggla

Fredag (Tältlägret - Nissonvaggi, söder om renvaktarstugan)

Vi fortsätter från Tältlägret, den trötte av oss stånkar sig upp för sluttningen, pga värmen. Vid lunchen får vi ha en djupgående diskussion om målet och möjligheten att gå till Nikkaloukta, dagsetapperna dit innebär att vi behöver gå 10-15 km per dag, som det ser ut nu så blir det bara ca 7 km per dag.

Den trötte vill att vi ska dela på oss och att han går tillbaka och att övriga fortsätter till Nikkaloukta. Det blir en lång diskussion, övriga tycker att det känns fel att dela på sig. Vi bestämmer oss för att lägga om rutten (igen) och avsluta turen i Abisko. Så vi bestämmer oss för att fortsätta in i Nissonvaggi, mycket för att detta är en sån fin dal som redan gett oss naturupplevelser som vi inte hade väntat oss och som vi tror uppväger övriga delen av vandringen.

Dalen är på västra sidan blöt pga den sena snösmältningen, inga problem att ta sig fram med kängor trots det. Däremot är det ganska svårt att hitta tältplats pga blötan, vi får leta länge innan vi hittar en liten ås som är torr och där vi kan slå upp tälten.

Inga vad där vi behövde ta av oss skorna denna dag. Soligt väder och vinden i ryggen.

Lördag (Nissonvaggi - Nissonvaggi, norr om Goalkåschohkka)

Vi fortsätter upp i Nissonvaggi, tar ett första vad (utan kängor) vid jokken som kommer från väster strax söder om stugan. Efter detta är det torrt i marken och väldigt fina tältplatser, ironiskt nog när vi hade så svårt att hitta tältplats igår. Vi vandrar över gräsängar och hedar på ca 900 m höjd på västra sidan om jokken. Några besvärliga snöpassager där det var svårt att bedöma om snöbryggorna var bärande eller ej, vi "pikade" med en käpp för att säkerställa några passager. Det var ganska mycket snö i bäckravinerna men ingen snö i dalen för övrigt. Sista jokken i dalen västra sida (södra utgången) bjöd på ett lite besvärligare vad men passerades ändå utan problem, vadet gick som högst till halva vaderna. Efter detta slog vi lägger några hundra meter söder om jokken.

Soligt väder och vinden i ryggen.

Ett sätt att vada...

Söndag (Nissonvaggi - renvaktarstugan söder om Bahkkibahochohkka)

Vi gör en kort koll vid jokken vi vadade dagen innan. Som jag trott så är det mycket mindre vatten på morgonen, nu skulle man kanske kunna ta sig över med kängorna på. Vi fortsätter vandringen söderut, rundar axeln på Goalkåschohkka, ser ett enormt skred av sten som släppt från berget Viddja, blir nyfikna påom det släppt nyligen eftersom det ser så "färskt" ut. Vi bestämmer oss för att kolla Google maps senare för att ta reda på om det skett det senaste åren.

Vandringen fortsätter på en stig som till vissa delar är svår att följa, risig och snårig med videsnår som är lika höga som oss själva och med lera som vi klafsar fram i. Ett par bäckraviner är snöfyllda som vi måste gå ner och runda. Men ändå en vacker dal som bjuder på mycket fina natur och fågelupplevelser. Vyn söderut över Rautasjaure och Aliseatnu är magnifik.

Tältplats (med mygg) hittar vi först vid renvaktarstugan vid bron söder om toppen Bahkkibahochohkka, det hade kanske gått att tälta vid stigkorsningen, men den vägen gick inte vi på kvällen.

Kvällspromenad ner till bron och tittade på forsen.

Bron över Aliseatnu

Måndag (renvaktarstugan - Pieggalouppal)

Vi börjar med stigningen upp till stigkorsningen, väl där så öppnar stigen snart upp sig, och videsnåren tar slut, när vi vandrar västerut. Här har dalen blivit formad av istider och glaciärer, ett par kraftiga mörka ryggar står som vaktposter efter stigen, ett par kilometer öster om renvaktarstugan, inga videsnår skymmer sikten, utan vi vandrar på vacker fjällhed.

Vid Lulep Hongånira får vi ta av oss kängorna för ett vad, Alip Hongånira passeras utan problem. Ungefär här ändrar dalen karaktär, det blir långa sandåsar som ger fin utsikt över hela dalen och vattenflödet, uppe på sandåsarna så får vi svalka i vinden. Sandåsarna är också efterlämningar efter istider och glaciärer.

Vi fortsätter till den nedbrunna stugan vid Pieggalouppal, i sluttningarna ner mot forsen är det helt enkelt för fint för att inte stanna, här gör forsen två dramatiska 90 graderssvängar, den första svängen går i en ränna i blocken vid Pieggalouppals sydvästra udde. Där såg vi också Fjällabb och Småspov.

Soligt väder och vinden i ryggen.

Fjällvandring...

Tisdag (Pieggalouppal - Garddenvaggi)

Från Pieggalouppal och västerut är det lättvandrat, de lite snåriga partierna med, endast knähöga, videsnår är för det mesta spångade. Falkar och en örn ser vi under dagen. Vi fortsätter mot korsningen med Kungsleden och följer den mot Abisko och norr. Vi tältar alldeles utanför nationalparksgränsen, eftersom vi upptäckte att det är tältförbud inom Abisko nationalpark när vi läste informationsskylten.

Blandat sol och molnigt, lite vind.

Onsdag (Garddenvaggi - Tältlägret)

Vi vandrar vidare efter Kungsleden, tar av upp till Tältlägret och tar samma tältplats som sist. Detta för att få en kort sista vandring tillbaka till Abisko nästa dag.

Soligt och molnigt.

Torsdag (Tältlägret - Abisko)

Tidig start, vi börjar vandra kl 8, följer Abiskojåkka mot Abisko. Vi vandrar och filosoferar lite efter den fina vandringen, det otroligt fina vädret (tycker alla utom M som tycker det varit för varmt). Man fundera på andra turer man skulle vilja göra.

Lagom när vi går där kastar sig en av lämmlarna ut på stigen i sin vanliga jakt på säkerhet. Men denna lämmel tar inte de vanligapinnande stegen, den galopperar fram över stigen !

Framme i Abisko hinner vi med en lunch innan C sätter sig på tåget hemåt och för vidare färd till andra äventyr.

Lite sprejregn under natten, molnigt under dagen.

Lämmeln som galopperade

Semestern fortsatte...

... efter detta med paddling utanför Tromsö. Läs också om våran fina paddling i nordnorge.

Epilog:

Vandrar den sista kilometern hem, halvvägs hemma så börjar det regna. Ska man ta på sig regnstället eller inte? Siktar på att vara hemma innan jag blivit för blöt. 200 m senare stannar jag under thai-ställets markis, drar på regnskyddet på ryggsäcken (det är så stökigt att torka hela innehållet i ryggan). Ska jag ta på regnstället också? Nääee, kläderna ska ändå tvättas...

Vandrar hem den sista biten, så blöt har jag inte blivit under hela semestern !